Zakwasy łydek – doradzamy jak sobie z nimi radzić!

0
83
zakwasy łydek

Wytworzony podczas intensywnego treningu kwas mlekowy jest przyczyną występowania tzw. zakwasów. Kwas zgromadzony w mięśniach jest transportowany do wątroby, gdzie zostaje przekształcony do glukozy i wykorzystany jako źródło energii. Zakwasy występują do 2h od zakończenia wysiłku i często są mylone z potreningowym bólem mięśniowym. Ból, który odczuwamy kolejnego dnia po ciężkiej sesji treningowej jest spowodowany mikrouszkodzeniami mięśni umożliwiającymi przystosowanie się do określonego wysiłku. Zakwasy łydek często pojawiają się u biegaczy, dochodzi do nich często u osób nieprzygotowanych do wysiłku fizycznego.

Objawy zakwasów

Zrobiłeś sobie porządny trening i wróciłeś pełen energii do domu. Minęło parę godzin, opadły z Ciebie wszystkie endorfiny i teraz podejrzanie zaczynają boleć Cię mięśnie? Prawdopodobnie szykują Ci się zakwasy. Objawy mogą się pojawić już po 8 godzinach wysiłku, ale szczyt bólu najczęściej przypada na 24-72 godziny po treningu. Najbardziej znana i akceptowana hipoteza naukowa, która wyjaśnia powstawanie zakwasów, głosi, że są one spowodowane mikrourazami we włóknach mięśniowych. Takie uszkodzenia mogą powstawać, kiedy mięsień pod obciążeniem rozciąga się zamiast kurczyć.

jak sobie radzić z zakwasami łydek - podpowiadamy

Charakterystyczne mrowienie i trudności z poruszaniem – można temu zaradzić!

1.Po pierwsze dajmy im czas na regenerację i odpoczynek. Nie fundujmy sobie dodatkowego treningu, gdyż może to zaostrzyć objawy lub doprowadzić zmęczony mięsień do kontuzji. Odpocznijmy z nogami ułożonymi powyżej bioder, co ułatwi przepływ krwi.
2.Zastosujmy masaż bolącego miejsca. Możemy do tego celu wykorzystać specjalne rollery lub kostki lodu, które przyniosą nam ulgę oraz pomogą zmniejszyć dolegliwości. Masaż usprawni krążenie oraz rozluźni spięte mięśnie łydek, dzięki czemu poczujemy się lepiej.
3.Innym sposobem może być krótka kąpiel w ciepłej wodzie z dodatkiem olejków eterycznych np. lawendowego, który dodatkowo pomoże nam się odprężyć i odstresować.
4.Gdy domowe sposoby nie pomagają warto zastosować dostępne preparaty rozgrzewające oraz przeciwbólowe w postaci maści. Po wniknięciu substancja aktywna uśmierzy ból, a także pomoże pozbyć się nadmiaru zalegającego kwasu mlekowego.
Aby ustrzec się zakwasów łydek w przyszłości nie zapominajmy o rozgrzewce przed i odpowiednim rozciąganiu tuż po treningu. Ważne jest także odpowiednie nawodnienie, pijmy wodę z dużą ilością mikroelementów takich jak magnez, który odpowiada za prawidłowy skurcz mięśni.

Lepiej zapobiegać, niż leczyć

Nie zrobiłeś porządnej rozgrzewki? No to masz za swoje. Intensywne ćwiczenia bez odpowiedniego przygotowania są jak skakanie od razu na głęboką wodę. W czasie rozgrzewki skup się zwłaszcza na tych partiach ciała, które będą intensywnie pracować w czasie treningu. Jest też prawie pewne, że będziesz mieć zakwasy łydek po długiej przerwie w ćwiczeniach lub po chorobie. Organizm na nowo musi przyzwyczaić się do treningowego rytmu. Zrobiłeś rozgrzewkę, ale zakwasy i tak się pojawiły? Zastanów się, czy wszystkie ćwiczenia wykonujesz prawidłowo i dokładnie. Być może w czasie treningu trzymasz za nisko rękę, albo masz źle wygiętą szyję. Jeśli tak, to postaraj się to zmienić jak najszybciej. Nieprawidłowo wykonywane ćwiczenia mogą spowodować trwałe urazy, przy których zakwasy będą Twoim najmniejszym problemem.