Sałatka z soczewicy i gruszki

0
164
soczewica i gruszka

Sałatka z soczewicą i gruszką – składniki

  1. bulion warzywny – 400 ml
  2. soczewica czerwona – 200 g
  3. cytryna – 0,5 szt.
  4. oliwa z oliwek – 3 łyżki
  5. cynamon – 1 szczypta
  6. kmin rzymski –0,25 łyżeczki
  7. awokado – 1 szt. (ok. 200 g)
  8. gruszka – 1 szt. (ok. 250 g)
  9. ser feta – 100 g

10.sól

11.pieprz

Sałatka z soczewicą i gruszką – przygotowanie

Krok 1: – bulion warzywny zagotowujemy, dodajemy soczewicę i gotujemy ją pod przykryciem przez 5 minut. Następnie zdejmujemy z ognia i odstawiamy pod przykryciem na 5-7 minut, aż spęcznieje. Zdejmujemy pokrywkę i zostawiamy soczewicę, aby trochę ostygła.

Krok 2 – doprawiamy soczewicę

Roztrzepujemy 2 łyżki soku wyciśniętego z cytryny, olej, cynamon, kmin rzymski, sól i pieprz. Mieszamy z ciepłą soczewicą. Całość studzimy i odstawiamy na 1-2 godziny do przegryzienia się smaków.

Krok 3 – dodajemy awokado do sałatki

Awokado obieramy, pestkę usuwamy, miąższ kroimy w kostkę. Gruszki obieramy, pozbawiamy gniazd nasiennych i kroimy w kostkę. Oba składniki mieszamy z 2 łyżkami soku z cytryny, dodajemy do sałatki i doprawiamy do smaku. Posypujemy pokruszoną fetą.

Wskazówka: świetnie smakuje z dipem z jogurtu naturalnego i posiekanej mięty.

sałatka z soczewicy i gruszki - przepis na pyszny dodatek

Soczewica – właściwości

Soczewica ze względu na swe właściwości odżywcze soczewicy oraz właściwości zdrowotne zdobywa coraz więcej zwolenników nie tylko wśród osób będących na diecie wegetariańskiej. To nie tylko źródło znakomicie przyswajalnego białka, ale też składników mineralnych, np. takich jak wapń i fosfor. Dania z soczewicą to znakomita propozycja obiadowa dla osób, które muszą zrezygnować ze spożywania mięsa ze względów zdrowotnych. Soczewica wpływa pozytywnie na procesy trawienne, regulując wytwarzanie soków żołądkowych. Pomaga również w przywróceniu równowagi kwasowo-zasadowej organizmu. Spożywanie soczewicy zaleca się osobom chorującym na nadkwasotę lub refluks żołądkowo-przełykowy.  Dzięki zawartości błonnika zmniejsza poziom cholesterolu oraz reguluje stężenie glukozy we krwi. Soczewica ma dość niski wskaźnik glikemiczny, w związku z tym może być bez obaw stosowana przez diabetyków. Ważą funkcję odgrywają również zawarte w soczewicy taniny, zwane też garbnikami roślinnymi. Są to związki chemiczne, które wykazują działanie przeciwnowotworowe oraz przeciwbakteryjne. Skutecznie hamują rozwój wolnych rodników. Soczewica to również bogactwo witamin z grupy B oraz witaminy PP. Pierwsze z nich wpływają na poprawę samopoczucia, z kolei witamina PP oddziałuje korzystnie na przewód pokarmowy oraz układ nerwowy.

Gruszka – właściwości

Gruszki średniej wielkości mają około 60 kalorii, czyli jak na owoc, kalorii w gruszce jest bardzo niewiele. Dzięki małej zawartości kalorii, gruszki można stosować w diecie odchudzającej. Spośród wszystkich składników mineralnych gruszki zawierają najwięcej potasu. Gruszki bogate są jednak także w: fosfor, wapń, magnez, sód, miedź, żelazo, bor oraz jod. Gruszki to bogate źródło kwasów owocowych – jabłkowego i cytrynowego – oraz węglowodanów, pektyny, błonnika i olejków eterycznych. Ponadto gruszki zawierają też witaminy: A, B1, B2, B6, C i PP, dlatego powinna być częstym składnikiem zdrowej diety. W miarę dojrzewania owoców ilość pektyn i kwasów owocowych maleje, rośnie zaś zawartość cukrów.