Co powinniśmy wiedzieć o filtrach oleju?

0
434

Współczesne silniki spalinowe nie mogłyby prawidłowo funkcjonować bez filtra oleju. Układ smarowania to niemalże podstawa do tego, aby jednostki działały w odpowiedni sposób. W jaki sposób zbudowane są filtry oleju? Za co odpowiada zawór bezpieczeństwa w filtrze oleju? Jak często powinniśmy decydować się na wymianę tego elementu? W celu uzyskania odpowiedzi na te pytania serdecznie zapraszamy do zapoznania się z poniższym artykułem, który rozwieje wszelkie wątpliwości naszych czytelników w tym zakresie.

W jaki sposób zbudowane są filtry oleju?

W zdecydowanej większości przypadków filtry oleju mają podobną budowę. Z praktycznego punktu widzenia jest to niewielkich rozmiarów metalowa puszka, która posiada uszczelkę, która to nakręcana jest na króciec gwintowany. Wewnątrz znaleźć można specjalistyczny wkład filtracyjny- jest on wykonany ze specjalistycznego papieru filtracyjnego lub włókniny. Owinięty jest dookoła metalowego rdzenia mającego na celu usztywnienie konstrukcji, co jest sposobem na zapobiegnięcie rozerwania się całego elementu. Warto wybierać filtry oleju najwyższej jakości, dzięki czemu mamy pewność co do tego, że spełniają swoją rolę. Należy wspomnieć o zaworze przeciw zwrotnym, który jest gwarancją tego, że olej nie cofnie się do misy olejowej.

Za co odpowiada zawór bezpieczeństwa w filtrze oleju?

Filtry oleju wyposażone są w zawór bezpieczeństwa, który powszechnie znany jest jako zawór nadciśnieniowy. Element ten aktywuje się w sytuacji, kiedy następuje ponadprzeciętny wzrost ciśnienia oleju. Umożliwia on przepływ nieoczyszczonego oleju do magistrali. Dlaczego jednak ma tak duże znaczenie? Gdyby nie ów zawór bezpieczeństwa, wówczas zapchanie filtra mogłoby się wiązać z uszkodzeniem innych podzespołów, co naraziłoby nas na poważne koszty. Co więcej, silnik straciłby smarowanie, przez co takie elementy jak tłoki, wałki zaworowe i panewki mogłyby być zatarte.

Jak często powinniśmy decydować się na wymianę filtra oleju?

Wiele osób zastanawia się, jak często należy wymienić filtry oleju. Jak wiadomo, podstawowym zadaniem tego podzespołu jest zminimalizowanie tarcia pomiędzy elementami ruchowymi. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby kierowca utrzymywał stały, wysoki poziom oleju, dzięki czemu pojemność cieplna jest przez cały czas na tym samym poziomie. Filtry oleju powinny być wymieniane za każdym razem, kiedy wymieniamy olej w samochodzie, czyli co 10-15 tyś kilometrów. Niekiedy zalecane są oleje longlife, które mogą przedłużyć interwał do 30 tyś. kilometrów.